Taxe modificate și majorate pentru șoferi: ce se pregătește pentru români cu mașini pe benzină și motorină

de: Cojocaru Cristian
27 05. 2023

Un nou proiect de lege anunțat de Ministerul Transporturilor anunță taxe modificate și majorate. În acest sens reprezentanții companiilor din domeniu anunță proteste.

Acest proiect de lege anunțat de minister, arată că rovinietele nu vor mai fi plătite în funcție de perioada de timp, așa cum este în prezent, ci pe baza numărului de kilometri efectuați și norma de poluare. Acest lucru are un impact negativ din punct de vedere financiar pentru șoferi, mai ales pentru conducătorii de camioane și TIR-uri.

Nici șoferii autoturismelor nu vor scăpa de scumpiri. În cadrul unei dezbateri de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții companiilor de transport au afirmat că nu își vor putea permite taxele colosale de drum. Noile roviniete vor fi în funcție de perioada de timp, dar și în funcție de norma de poluare și kilometri parcurși.

În urma unui studiu efectuat, rovinieta pentru un autoturism euro 6 ar putea cunoaște o scumpire de la 28 de euro cât este în prezent, la 39 de euro din 2026. În cazul TIR-urilor, care ajung să înregistreze până la 100 de mii de kilometri anual, noua taxă s-ar mări substanțial, ajungând de la 1.210 euro cât este în prezent, până la 7.000 de euro. Totuși, reprezentanții Ministerului Transporturilor au afirmat că în aceste cazuri, noua taxă ar putea fi recalculată.

„Simulările nu neapărat ca valoare, ci ca o metodologie de calcul vor constitui o bază de plecare. Asigurarea dată a fost aceea că tarifele vor rămâne cele mai mici din Europa”, a declarat Lucian Calmuș, CNAIR.

Taxe majorate pentru șoferi începând cu 2026

Pe de altă parte, companiile de transport și-au efectuat propriile estimări. Potrivit unui reprezentant al unei firme de transport, Doru Husarciu, dacă marfa este transportată pe o distanță de 400 de kilometri cu un camion de 20 de tone, costul va fi de 2 euro în plus la fiecare kilogram, iar costul va ajunge să fie transferat consumatorului final.

„Cred că mai întâi ar trebui să facem o pauză de cel puțin 5 ani de zile, să terminăm autostrăzile care sunt acum în curs și după 5 ani de zile să venim și să spunem așa: uite avem și noi 3-4-5.000 de km de autostradă și o taxăm”, potrivit lui Vasile Ștefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.

Totuși, vestea bună constă în faptul că taxele pentru podurile interne vor dispărea. După cum a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, există niște borne care trebuie îndeplinite în PNRR, iar una dintre acestea stabilește o anumită taxare la kilometru care are loc în toată Europa și mai puțin în România. Acest proiect legislativ urmează a fi dezbătut în Parlament, urmând a intra în vigoare în anul 2026.